8 december 2009

Kalas

Så har 16-åringen fyllt år, och kalaset är avklarat. Skönt! Men min familj är inte så kul. Pappa kom inte alls, mamma satt och gnällde om julbordet vi var på i söndags, och bidrog väl inte med så mycket mer, och gick hem efter en dryg timma. *suck*
Som tur är så är svärfar och hans sambo väldigt rara människor, så de räddade upp tillställningen bara genom sin närvaro.
Fattar inte att det ska behöva vara så här varje gång det vankas kalas. Blir lika ledsen varje gång, fast jag borde ha lärt mig hur det är. Undrar hur det blir till jul. Den ska firas hemma hos mig med mina syskon och föräldrar. Som det är nu så har jag inte någon lust alls att ha hem dem (föräldrarna alltså), men känner jag dem rätt så åker de hem lika fort som sista skinkbiten är svald. Tycker inte att man ska behöva känna så här om sina föräldrar. Som jag minns det men min mormor och morfar så var vi alltid välkomna, sov över ofta och hade jättekul med dem, mina barn har aldrig fått gjort detta, och då är den äldsta som sagt 16 nu. Är det så att jag har för höga krav? Jag tycker inte det är för mycket begärt att de i alla fall kommer när barnen fyller år.

Förlåt för gnället, behövde bara ösa ur mig det.

2 kommentarer:

  1. Jag vet på ett ungefär hur det är med såna föräldrar för mina svärföräldrar är lite så. De äldsta barnbarnen har de knappt varit barnvakt åt och när de varit barnvakt åt andra har de stått i dörren när föräldrarna kommit hem. De har ett barnbarn som de ägnat ganska mycket tid åt, men där var det ju synd om dottern(enda dottern) för hon blev ju ensam efter några år. De har ett barnbarn till och i vilken relation de står till den vet jag inte. Men jag tror att svärmor har kommit på vad hon har gjort för de två äldsta sönerna bryr sig inte så mycket om sina föräldrar utan mer om sina svärföräldrar. Jag är gift med den ene.
    Det äldsta barnbarnet vill inte ha någonting med sin farmor och farfar att göra utan har sett mina föräldrar som farmor och farfar.
    Det var lite av mitt gnäll.
    Hoppas du får en bra dag idag.

    SvaraRadera
  2. Här kommer en till som har det likadant men med mina egna föräldrar, dom har som aldrig tid att komma till oss vi bor ca 22mil bort från dom och trots att dom båda är förtidspensionärer så har dom inte tid, sen har jag en lillasyster som bor 16 mil från våra föräldrar och dit är dom mer som varje månad då har dom minsann tid, sen har jag en storasyster som bor ca 1 mil från föräldrarna och dit är dom heller aldrig för dom tycker att hon är ju till dom så pass ofta ändå. Jul har vi slutat fira med mamma och pappa för vi är av den åsikten att det är lättare för dom att sätta sig i bilen och komma hit än för oss att packa bilen med tre ungar och julklappar, skaffa vakt till både katt och pannan, dom är välkomna hit när som helst dom behöver inte ens höra av sig det finns plats också men som sagt numer är valet deras och förlusten likaså, vi firar mer och mer med vänner än släkt. Detta var mitt lilla gnäll hoppas att din jul blir bra trots "knepiga" föräldrar och kom ihåg att vi är fler som har samma dilemma...
    GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!!

    SvaraRadera